کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

کارآفرینی(تعریف، نقش کارکردی کارآفرین...) با تشکر از آقای نسرانی

تعریف کارآفرینی

کارآفرین شخصی متمایز از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد است. کسی که سرمایه را تأمین میکند، با کسی که خطر میکند متفاوت است. نوآوری یکی از اجزاء اصلی تعریف کارآفرینی میباشد.

تقریباً در همه تعاریف کارآفرینی این توافق وجود دارد که در مورد رفتاری بحث میکنیم که :

1) پیش قدم است.

2) میتواند مکانیسم اجتماعی و اقتصادی را برای تبدیل منابع و موفقیتها به وضعیت عملی، سازماندهی یا سازماندهی مجدد کند.

3) ریسک و شکست را میپذیرد. 

 

در زبان فارسی واژه کارآفرینی به طور دقیق معادلیابی نشده است. به طوری که نمیتوان از معنای متداول کارآفرینی به معنای دقیق آن دست یافت. احمد پورداریانی در تعریفی که از کارآفرینی ارایه میدهد، معتقد است : کارآفرین فردی است که دارای ایده نو و جدید است و از طریق فرآیند تأسیس و ایجاد یک کسب و کار (شرکت) و قبول مخاطره، محصول یا خدمات جدیدی را به جامعه معرفی میکند.

                                                   نقش های کارکردی کارآفرینان در تئوریهای اقتصادی

نقش کارکردی

نظریهپرداز اصلی

معاملهگر

ریچارد کانتیلون

هماهنگکننده

ژان باتیت سی

مالک محصول

فردریک هاولی

نوآور

ژوزف شومپیتر

تصمیمگیرنده

فرانک نایت

واسطه

ایزائیل کرزنر

به طور کلی تمامی اقتصاددانان علاوه بر نقشهایی که از نظر کارکردی به کارآفرینان نسبت میدادند، آنها را سرمایهدار نیز میدانستند و در میان آنها تنها «کرزنر» بود که کارآفرین را به عنوان واسطه معرفی نمود.

 

با روی آوردن جامعهشناسان و دیگر اندیشمندان علوم مدیریت به مطالعه کارآفرینی، نظریههای اجتماعی ـ فرهنگی (تأثیر محیط و فرهنگ هر فرد در اقدام به کارآفرینی) و نظریه شبکههای اجتماعی شکل گرفت، ضمن این که آنها با استفاده از رویکرد رفتاری، کارآفرینی را همچون فرآیندی معرفی نمودند که سرانجام به ایجاد شرکتهای جدید میانجامد.

از اواسط دهه 1970، کارآفرینی همچون یک نوع رفتار مدیریتی، تلقی میشود و در سطح مطالعات سازمانی نیز تعمیم یافته است.

همچنین با مطرح شدن رویکرد اقتصادی در سیر تعاریف کارآفرینی و در نظر گرفتن آن به عنوان تابعی از شرایط بافتی ـ محتوایی (محیط اقتصادی ـ اجتماعی) در واقع کارآفرینی به عنوان یک استراتژی نوین در شرکتهای بزرگ برای دستیابی به نوآوری، موفقیت، رشد و بقا و دیگر مزایای کارآفرینی مطرح گردید. در این رویکرد، سازمانها به سه گونه شرکتهای کوچک، شرکتهای برنامهریز و یا اداری و شرکتهای زنده و پویا یا محیطگرا تقسیم میشوند.

 

مدلهای کارآفرینی

تلاش محققان در ارائه مدلهای کارآفرینی با توجه به جنبههای رویکرد
رفتاری و رویکرد ویژگی
ها و تعاریف کارآفرینی انجام میگردد. در واقع میتوان دو دسته مدل را ارایه نمود:

 

1) مدلهای محتوایی

کلیه تلاشهای محققان درخصوص مطالعه رویکرد ویژگیها که منجر به شناسایی خصوصیات فردی و شخصی افراد میگردد، جزئی از این طبقهبندی محسوب میگردد.

2) مدلهای فرایندی

خود به دو دسته تقسیم میشود :

الف) فرآیند رویدادی

ب) فرآیند چندبعدی

 

 

 

 

فرآیند رویدادی

در این دیدگاه کارآفرینی فرآیندی است که در آن فرد، کلیه فعالیتهای کارآفرینانه را برنامهریزی، اجرا و کنترل مینماید.

 

1) مدل رویدادی «آلبرت شاپیرو» (1975)

از دیدگاه او رویداد کارآفرینی دربرگیرنده موارد زیر است :

ـ ابتکار

ـ سازمان

ـ مدیریت اجرایی

ـ استقلالطلبی

ـ مخاطرهپذیری

2) مدل رویدادی «فرای» (1993)

از نظر «فرای» سه عامل در انگیزه کارآفرین برای تأسیس یک شرکت نوپا دخالت دارند و هر سه گروه از متغیرهای زیر به عنوان نیروهای انگیزشی در تصمیمگیری کارآفرین دخالت دارند. این سه متغیر عبارتند از:

ـ متغیرهای مقدم یا پیشینه

ـ متغیرهای تسریعکننده یا حرکتدهنده

ـ متغیرهای توانبخش

 

 

فرآیند چندبعدی

در این دیدگاه، کارآفرینی یک چارچوب چندبعدی و پیچیده میباشد که کلیه عوامل شامل فرد کارآفرین

و ویژگیهای او،‌ مهارتها و سبکهای مدیریتی او، فرهنگ، استراتژی، ساختار و

نظام سازمان را دربرمیگیرد. دو نمونه از مدل فرآیندی :

 

1) مدل فرآیندی «جفری تیمونز و دیگران» (1985)

وی در مدل خود، محیط، ویژگیهای شخصیتی، انگیزهها، رفتار، اهداف و نتایج را در نظر میگیرد و بر توانایی سرمایهگذاری در فرصتها تکیه مینماید. همچنین کارآفرین را فردی میپندارد که دارای مهارتهای چندگانه است.

 

2) مدل یکپارچه کارآفرینی «نیاوالی» و «فوگل» (1994)

چهار عنصر اصلی محیطی را معرفی مینمایند که تأثیر تقویتکننده یا تضعیفکننده زیادی بر فرآیند ایجاد شرکتهای نوپا دارند.

ـ رویکردها و سیاستهای دولت

ـ شرایط اقتصادی و اجتماعی

ـ مهارتهای شغلی و کارآفرینی

ـ حمایتهای مالی و غیرمالی

 

موفقیت کارآفرینان ناشی از رویارویی آنها با مسائل مشخص و ویژه است. در پژوهشی که توسط دکتر سید محمد اعرابی، راجع به تبیین عوامل توفیق کارآفرینان انجام شده است؛ چنین نتیجه می‌گیرد که کارآفرینان ایرانی در راستای کسب موفقیت به ابعاد سه گانه مدل فرآیند کارآفرینی، شناسایی فرصت‌ها، جذب و مدیریت منابع، هدایت و رهبری سازمان توجه و تمرکز دارد.

 

نظرات 1 + ارسال نظر

تا حالا شنیدین که میگن مدارک اش موجود است ؟

سلام. منظور شما از موجود بودن مدارک چیست؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.