کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

داستان یک استارتاپ: اینستاگرام


سارا ستوده    

(دوستان لطفا تجربیات خود را به اشتراک بگذارید)


تنوع و رشد شبکه‌های اجتماعی اگر نخواهیم بپذیریم که زندگی خصوصی کاربرانشان را تحت تاثیر قرار داده است، دست‌کم در تشدید بخشی از رفتار مثبت یا منفی افراد نقش دارند. ویکیپدیا بیش از صد شبکه اجتماعی فعال را لیست کرده است اما چه عواملی در استقبال بیشتر از یک شبکه اجتماعی خاص دخیل هستند؟

اینستاگرام یک سرویس اشتراک عکس و فیلم است که خیلی زود به یکی از شبکه‌های اجتماعی پربازدید کننده‌ تبدیل شد. اپلیکیشن اینستاگرام که از همان روزهای نخست توانست نظر بسیاری از کاربران را جلب کند، تنها با گذشت ۵۵۱ روز ۳۰ میلیون کاربر فعال داشت. در حال حاضر اینستاگرام بیش از ۲۰۰ میلیون نفر کاربر دارد. 

 

داستان موفقیت اینستاگرام می‌تواند یک نمای کلی از پشتکار، رقابت و شانس در دنیای استارتاپ ها را نشان دهد، در مصاحبه‌ای که سایت mashable تنها بعد از گذشت نه ماه از راه‌اندازی اینستاگرام با کوین سیستروم (Kevin Systrom) بنیان‌گذرا اینستاگرام انجام داد، تفاوت اینستاگرام را با سایر سرویس‌های اشتراک‌گذاری عکس درکم کردن فاصله بین گرفتن عکس و دیده شدنش اعلام کرد. در اینستاگرام عکس‌ها صرفا برای ثبت لحظاتی که می‌گذرند نیستند، عکس‌های اینستاگرام با خود این پیام را می‌آورند که در همین لحظه، صاحب آن‌ها چه کاری انجام می‌دهد، به چه چیز فکر می‌کند یا چه احساسی دارد. سیستروم هم‌چنین بیان داشت: « در گذشته مردم به عکس‌ها نگاه می‌کردند تا خاطراتشان را زنده کنند و تمرکز روی زمان گذشته بود، اما با اینستاگرام روی زمان حال تمرکز می‌کنند.»

filters_instagram

اما اینستاگرام برای استفاده از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در طول روند شکل‌گیری یافته بود چه اقداماتی را انجام داد؟ هشت مورد از مهم‌ترین این اقدامات را در ادامه بخوانید.

  • چابکی

 اینستاگرام با وجود رشد بسیار سریعش، هسته مرکزی کارمندانش را تنها با ۱۳ نفر شکل داده است و دفتر مرکزی اینستاگرام در سانفرانسیسکو در یک محله قدیمی اما پر رفت و آمد قرار گرفته است. مهم‌تر از این، اینستاگرام خیلی راحت توانست از یک شبکه اجتماعی مبتنی بر محل به اسم بربن (Burbn) به یک اپلیکیشن اشتراک عکس برای آیفون سریع تغییر ماهیت بدهد و چرخش کند. به جای استخدام کارمندهای بیشتر و افزایش درآمد، این شرکت به دنبال گسترش پلت‌فرم و کاربران و ارائه مفاهیم زیبایی‌شناسی خود بود.

  • استفاده از انفجار بازار موبایل

زمان‌بندی اینستاگرام کاملا مناسب بود، این شرکت در بازه زمانی که استفاده از تلفن‌های هوشمند به شدت در حال افزایش بود روی یک اپلیکیشن IOS سرمایه‌گذاری کرد و با درصد بالایی از موفقیت کاربران آیفون را مورد هدف قرار داد. برای راه‌اندازی نسخه اندروید اینستاگرام تا زمانی که نیمی از بازار تلفن‌های همراه به اندروید اختصاص نیافته بود صبر کرد. در همین حال اینستاگرام با این‌که نسخه‌ای برای وب به نام وبستاگرام ساخته بود، فضای وب را رها کرد.

  • عدم استفاده از رابط‌های به درد نخور

کافی است ۲۰ دقیقه در اینستاگرام صرف کنید تا دریچه‌ای به دنیای تصاویر زیبا با قاب‌ها و افکت‌های مختلف برای شما گشوده شود، بدون هیچ عنصر یا المان منحرف کننده یا تبلیغاتی. در اینستاگرام، تصاویر در مرکزیت قرار می‌گیرند و تمرکز روی آن‌ها است.

  • کاربرانش را مجبور نمی‌کند

کاربران اینستاگرام برای پست کردن عکس، به اشتراک‌گذاری یا حتی لایک زدن هیچ فشاری را احساس نمی‌کنند، شما می‌توانید بدون این‌که کسی متوجه شود در اینستاگرام تنها مشاهده‌گر باشید، وارد یک بحث شوید یا بحثی را ترک کنید بدون این‌که نوتیفیکشنی برای شما ارسال شود. سیستم فالو/آنفالو کردن در اینستاگرام نیز بر همین نکته دلالت می‌کند. در نظر داشته باشید که حتی در اینستاگرام بدون این‌که بخواهید فالو کردن کاربری به شما پیشنهاد نمی‌شود.

  • شکل دادن به ارتباطات بر اساس تصویر

جامعه کاربران اینستاگرام بر اساس یک ایده ساخته شده است: گرفتن و به اشتراک گذاشتن تصاویر زیبا، تصاویری که ذاتا احساسی هستند. اینستاگرام به افراد یک راه ساده برای برقراری ارتباط یاد داد. حول محور عکس و بدون تاثیرپذیری از روابط پیچیده اجتماعی جامعه خود را ساخت. چیزهای زیادی در یک عکس هست که بتواند مورد گفتگو قرار بگیرد و یک تعامل فوق‌العاده را شکل بدهد.

  •  تنظیم پایگاه جدیدی از داده‌ها

با هر تصویری که پست می‌کنید، این اپلیکیشن قادر خواهد بود که به مجموعه‌ای از داده‌ها شامل زمان و سایر مشخصاتی که به عکس اضافه می‌کنید دسترسی داشته باشد، این قابلیت به شما توضیح می‌دهد که چرا فیسبوک اینستاگرام را خریداری کرده است. ممکن است اینستاگرام از این داده‌ها درآمدی کسب نکند اما می‌توانید مطمئن باشید که فیسبوک از این داده‌ها استفاده می‌کند.

  • اینستاگرام به دنبال کسب پول نبود

عمده تمرکز اینستاگرام روی ساختن جامعه کاربرانش است و به رضایت آن‌ها بیشتر از کسب درآمد فکر می‌کند همین امر باعث شده که وقت بیشتری برای بهتر کردن اپلیکیشن داشته باشد. درست است که اینستاگرام به کسب اعتبار مالی علاقه داشت و قبل از خرید آن توسط فیسبوک ارزشی معادل ۵۰۰ میلیون دلار برای آن‌ تعیین شده بود، اما اولویت اصلی اینستاگرام دست‌یابی به کاربران بیشتر بود.

  • فرهنگ‌سازی

پیش‌بینی می‌شود در آینده مردم نیاز بیشتری به برقراری تماس تصویری با یکدیگر احساس کنند. ایده این که تعاملات اجتماعی مجازی بیشتر به صورت بصری و از طریق وسایل قابل حمل باشند، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. مردم به طور فزاینده‌ای تجربیاتشان را با دیگران از طریق ارسال تصویر به اشتراک می‌گذارند. هدف نهایی این کار گزارش دادن زندگی افراد به دوستانشان است و جایگزین خاطرات مشترک خواهد بود.

در آخر توجه داشته باشید که آن‌چه که برای اینستاگرام کار کرده است، لزوما برای همه استارتاپ‌ها مفید نخواهد بود. همیشه تحلیل کردن اتفاقاتی که افتاده‌اند ساده‌تر و قضاوت کردن آن‌ها بدون اشکال‌ خواهد بود. از طرف دیگر تعداد زیادی منتقد سخت‌گیر برای هر کدام از حرکات شرکت‌ها وجود دارد. اما به هر حال یک موضوع در موفقیت اینستاگرام نقش مهمی دارد و می‌تواند برای شروع هر استارتاپی مهم باشد و آن زمان‌بندی درست است. اینستاگرام اگر فقط شش ماه دیرتر شروع به کار می‌کرد، ممکن بود به این موفقیت نرسد.

نظرات 1 + ارسال نظر
کریمی جمعه 16 آبان 1393 ساعت 16:49

جالب بود. ممنونم.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.