ارزیابی شاخص جهانی کارآفرینی در ایران نشان می دهد شاخص درک فرصت های کارآفرینانه در سال قبل بهبود یافته اما ترس از شکست کسب و کار هنوز بالا است؛ با این حال ۷ راهکار برای ایجاد فضای کارآفرینی و توسعه آن ارائه شده است.
۱- تدوین قانون توسعه نوآوری در کسب و
کارهای کوچک، شاخص نوآوری کسب و کارها در ایران مانند سایر اقتصادهای سنتی
بسیار پایین است در حالی که در اکثر کشورهای پیشرفته دولت ها از طریق تصویب
قانون توسعه نوآوری در کسب و کارهای کوچک به اهمیت تشویق نوآوری در توسعه
اقتصادی پی برده اند. به سبب چنین قانونی درصدی از بودجه موسسات دولتی
مشمول این طرح می تواند به تامین مالی قراردادها، وام ها یا قراردادهای
مشارکتی تخصیص یابد.
موسسات دولتی با شناسایی نیازهای تحقیق و توسعه ای،
آنها را به صورت فهرستی جامع، از طریق یک سازمان دولتی (مانند سازمان
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی) منتشر می کنند. صاحبان کسب و کارهای نوپا (یا
هر نوع کسب و کار کوچک) می توانند طرح های تحقیقاتی خود را به مراکز
تحقیقاتی ذیربط ارائه دهند. هدف کلی از این طرح تبدیل ایده های نوآورانه به
محصولات و خدمات تازه است. این نوع طرح ها شاهد موفقیت های چشمگیری در
بعضی کشورها بوده و سالیانه هزاران کسب و کار تازه را پوشش می دهند.
۲- تدوین قانون سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital)، سرمایه گذاری خطرپذیر به تازگی در محافل علمی و پژوهشی کشور ما مطرح شده است. سرمایه گذاری خطرپذیر به تامین هزینه های ابتدایی توسعه و سرمایه گذاری و نیز تامین منابع مالی شرکت های نوپا و تازه تاسیس که به گسترش کسب و کار خویش نیاز دارند می پردازد. شناسایی زیرساخت های لازم از جمله زیر ساخت های قانونی برای ایجاد استمرار و بقای صندوق سرمایه گذاری مخاطره پذیر از اهمیت بالایی برخوردار است.
۳- ایجاد بازارهای عرضه اولیه سهام به عموم برای کسب و کارهای نوپای کوچک و متوسط در استان ها، ایجاد بازارهای عرضه اولیه سهام به عموم (IPO) یکی از تجربه های موفق در زمینه تامین مالی اولیه کسب و کارهای کوچک و متوسط در سال های اخیر است. از آنجا که بازارهای اصلی بورس و اوراق بهادار بیشتر متناسب با شرکت های بزرگ و تثبیت شده اند شرکت های کوچک و متوسط برای اینکه پذیرفته شوند، مشکلات بسیاری خواهند داشت. در این راستا بازارهای بورس تازه به منظور جذب سرمایه گذار برای شرکت های نوپا ایجاد شده اند.
۴- تدوین قانون ایجاد شرکت های اعتبارسنجی مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط، تامین اعتبارات مالی کسب و کارها نه تنها به موقعیت مالی کنونی و توانایی کارآفرینان برای تامین ضمانت وابسته است، بلکه مدل کسب و کار و ظرفیت رشد آتی کسب و کار معیاری موثر برای تخصیص اعتبار به آنها خواهد بود. موسسات اعتبارسنجی مالی با تحلیل روندهای بازار و ظرفیت شرکت ها و حتی سرمایه انسانی و اجتماعی یک کسب و کار میزان اعتبار آن را تعیین می کنند.
۵- ایجاد دفاتر دولت الکترونیک ثبت شرکت ها، موسسات غیرتجاری و مالکیت صنعتی برای کاهش زمان مراحل و همچنین کاهش تعدد مراکز صدور مجوزهای قانونی برای کلیه فعالیت های صنعتی، تجاری، خدماتی، تعاونی اعم از ثبت یا انحلال انواع شرکت ها، ثبت اختراعات علمی و صنعتی، دفاتر دولت الکترونیک ثبت شرکت ها، موسسات غیرتجاری و مالکیت صنعتی ایجاد شود.
۶- راه اندازی پایگاه اینترنتی اینترنتی ثبت شرکت ها با به کارگیری فناوری اطلاعات می توان فرآیند تاسیس، ثبت و توسعه شرکت ها در کشور را تسهیل و روان سازی کرد. از اینرو ارائه خدمات اطلاعاتی ارزش افزای مرتبط با کارآفرینی از طریق راه اندازی یک پورتال خدمات اینترنتی ضمن افزایش نرخ فعالیت های کارآفرینانه در کشور شاخص سهولت انجام کسب و کار در ایران (مطابق مدل فضای کسب و کار بانک جهانی) را نیز افزایش می دهد.
۷- تدوین و تصویب قانون حمایت از تاسیس و توسعه کسب و کار در مناطق کمتر توسعه یافته و اعطای تسهیلات و منابع به آنها.