کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

اجرایی شدن دیده بان جهانی کارآفرینی در ایران

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از ایسنا، سید مصطفی آذر کیش در اولین همایش کارآفرینی" علم تا عقل "که در سالن توحید شهرستان بهشهر برگزار شد، گفت: توسعه آموزش های مهارتی به عنوان یکی از دغدغه‌های ملی مطرح است و آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد تربیت‌کننده کارآفرین و دستگاه اجرایی آموزش‌دهنده مهارتی رسمی کشور به شمار می‌رود. وی افزود: بر اساس اسناد تکمیلی و فرادستی امروزه یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی است و استان مازندارن در این حوزه و به خصوص در راستای اجرای سند تحول بنیادین پیشرو است . .

آذرکیش افزود: 43.5 درصد از دانش آموزان دوره دوم متوسطه مازندران در مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل می کنند که این آمار خوبی است و از رتبه‌های برترکشور است.

وی درادامه با اشاره به تشکیل شورای سیاست گذاری کار آفرینی در وزارت آموزش وپرورش، از انعقاد تفاهم نامه‌ای با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، برای توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی با عنوان دیده‌بان جهانی کارآفرینی در کشور خبر داد و تصریح کرد: به طبع آن آموزش کارآفرینی را که بر اساس سه شاخص اصلی دیده‌بان جهانی شامل نگرش کارآفرین، رفتار کارآفرینان و نتایج عملکرد کارآفرینان تعیین و تبیین شده و باید برای نهادینه شدن آن در جامعه این سه نگرش را در جامعه ایجاد کنیم.

آذرکیش خاطرنشان کرد: چهار محور اصلی که آموزش یونسکو بر آن تاکید دارد آموزش برای دانستن، آموزش برای به کار بستن، آموزش برای زیستن و آموزش برای با دیگران زیستن است که بخش اصلی آن آموزش برای به کار بستن اعلام شده است.

وی افزود: بسیاری از دانش آموزان ایرانی در المپیاد مهارت جهانی دارای رتبه می شوند و آنها از همان تسهیلاتی بهرمند می‌شوند که نخبگان رشته های مختلف از آن برخوردار هستند و این مسئله اهمیت و جایگاه آموزش‌های مهارتی  را نشان می دهد.

این مسئول اظهار کرد: بیش از 65 درصد افرادی که برای کسب مهارت به آموزشگاه های فنی و حرفه ای مراجعه می‌کنند دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند که این نشانگر آن است که صرفاً تحصیلات دانشگاهی عامل دستیابی به شغل نیست.

آذر کیش با بیان اینکه امسال 1میلیون و 780 هزار دانش آموز متوسطه اول در طرح کاشف شرکت کردند گفت: قطعاً هیچ کدام از مهارت هایی که در هنرستان ها آموزش داده می شود دور ریختنی نیست و در زندگی به کار می آید زیرا شرایط ادامه تحصیل برای اکثریت جامعه فراهم است اما امکان اشتغال وجود ندارد.

وی افزود: در همه کشورهای پیشرفته در حوزه آموزش‌های مهارتی اولویت‌های اصلی برای دانش آموزان و خانواده‌های آنها ورود به دانشگاه نیست بلکه اولویت اول اشتغال و سپس کسب تحصیلات عالیه است.

مدیرکل کار دانش وزارت آموزش و پرورش درادامه تصریح کرد: ویژگی‌های کارآفرینان ریسک پذیری، استقلال طلبی ، اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری است که البته برخورداری از این ویژگی ها به تنهایی عامل موفقیت نمی‌شود بلکه دانش‌آموزان باید در کنار کسب مهارت خلاقیت خود را بروز و ظهور دهند.

آذرکیش گفت: باید جامعه را به سمتی ببریم که دانش آموزان صرفاً به دنبال مدرک گرایی و پست های پشت میز نشینی نباشند بلکه به دنبال کسب مهارت و کارآفرینی باشند و این تغییر نگرش نیازمند همت مدیران استانی وشهرستانی است تا توسعه پایدار در کشور به وجود آید.

وی اظهار کرد: طبق گزارش یونسکو 48 درصد از کارفرمایان در آسیا و اقیانوسیه به دنبال نیروی کار ماهر هستند که در کشورشان وجود ندارد و یکی از استاندارهایی که مطرح می شود این است که به ازای هر یک کارشناس 4 تکنسین و 12 نیروی کار ماهر نیاز است که در حال حاضر در ایران 12 کارشناس در هر دستگاهی وجود دارد اما برای پیدا کردن یک نیروی کار ماهر اغلب با مشکل مواجه می شویم.

مدیرکل کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: امروزه نیاز اصلی کشور تربیت دانش آموزان کارآفرین است و در این راستا باید حتی یک مهارت به همه دانش آموزان متوسطه نظری نیز آموزش داده شود.

آذرکیش تصریح کرد: سال گذشته بر اساس اولویت ها 100 درصد اعتباری که برای هنرستان ها ابلاغ شده بود تخصیص پیدا کرد و امسال تا کنون با افزایش 40 درصدی نسبت به سال گذشته 25 درصد اعتبار به استان‌ها تخصیص پیدا کرده است.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سحر خانم شنبه 3 بهمن 1394 ساعت 12:40 http://sahar8.vba.ir

خیلی ممنون از وب سایت خوبتون که فوق العاده عالیه....واقعا متشکرم....
48451

سلامت باشید. ممنونم که از این وبلاگ بازدید کردید.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.