X
تبلیغات
رایتل

کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

گفتگو با فرهادی،مدیر فروشگاه آلتینای

               

فرهادی ، مدیرفروشگاه آلتینای

" آلتینای "با هدف خدمت به مردم وصنعت پوشاک کشور، به میدان آمده است

"زعفر فرهادی" یکی ازمدیران با تجربه و خلاق کشورمان و موسس گروه تولیدی " آلتینای "است که درعرصه تهیه ، تولید وتوزیع پوشاک به فعالیت مشغولند ." آلتینای " در زبان و فرهنگ مردم آذری زبان به معنای ( ماه زرین ) است و آقای فرهادی نیز،تمام تلاش وهمت خود را به کارگرفته اند،تا محصولات این گروه تولیدی همانند ماه زرین در عرصه ی پوشاک ،خوش بدرخشد.

به بهانه ی افتتاح فروشگاه آلتینای درکرج به سراغ مدیراین فروشگاه رفتیم تا ازاهداف وبرنامه های ایشان درآینده ،همچنین مشکلات بخش تولید پوشاک بیشترآگاه شویم .

 

 

جناب فرهادی از نحوه ی ورودتان به عرصه ی پوشاک بگویید .؟

با سلام و آرزوی موفقیت برای تمامی هموطنان عزیز به خصوص همکاران صنفی و تشکر از فرصتی که دراختیار اینجانب قرار داده اید.بنده متولد سال 1345 هستم وحدود 25 سال است که وارد این حرفه شده ام.

ابتدای فعالیتم مانند بسیاری دیگرازافراد ،با شاگردی دریک واحد صنفی پوشاک فروشی آغازشد .پس ازمدتی که درامرفروشندگی کار کردم ،تصمیم گرفتم که توانایی خودم را دربخش تولید پوشاک نیزمحک بزنم .برای انجام این مهم ،با دوستانی که در این زمینه تجربه داشتند، مشورت کردم و پس ازبررسی کامل وتهیه تجهیزات ابتدایی ،کار تولید پوشاک را آغاز کردم .از همان ابتدا یک اصل مهم یعنی " کیفیت " را سرلوحه فعالیتم قراردادم وهمین عامل باعث شد تا تولیدات آن کارگاه کوچک ،به سرعت مشتریان خود را درسطح بازارپیدا کند .به مرورزمان که برتعداد مشتریان و سفارشات افزوده می شد، تجهیزات کارگاه و وسعت آن را نیزافزایش دادم وجایگاه خوبی دربازارپوشاک پیدا کردم.این روند فعالیت را تا به این لحظه ادامه داده ام واین افتخاررا دارم که امروز،بیش از پنجاه نفردر این مجموعه کارکنند وچرخ زندگی خود را ازاین طریق بچرخانند.


  

  

در خصوص تنوع تولیدات آلتینای بفرمایید؟

گروه تولیدی آلتینای،ازآغازفعالیت خود،سلیقه های مختلف مشتریان رامدنظرقرارداده است.برهمین اساس،تولید پوشاک کلاسیک درگروه بانوان وآقایان ،بافت ،لباسهای مجلسی،لباسهای زمستانی ،کت وشلوارو... در دستورکارما بوده است.درزمینه ی طراحی نیز،همواره به روزبوده ایم وبراساس نیازبازار،حرکت کرده ایم.برخی ازاین تنوع تولیدی توسط مجموعه خودمان انجام می شود وبرخی دیگررا به تولیدی های دیگرسفارش می دهیم.چرا که دربرخی ایام سال حجم سفارشات بیشتراست،بنابراین برای انجام تعهداتمان از کمک همکاران عزیزاستفاده می کنیم.

 

 

 

آقای فرهادی،این روزها همه ازتوان تولیدی های کشورترکیه صحبت می کنند.نظرشما دراین رابطه چیست ؟

کشور ترکیه طی سالهای گذشته سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای روی بخش تولید،به خصوص پوشاک داشته است و به واسطه همین سرمایه گذاری،توان تولیدی های پوشاک وتمامی فعالان این حوزه در ترکیه،رشد چشمگیری پیدا کرده است.ومی توان گفت که ترکها ازلحاظ صنعت پوشاک دراین منطقه جغرافیایی پیشتازهستند.به نظر بنده این موضوع برای ما یک زنگ هشداراست.بسیاری ازهم وطنان عزیزدر سالهای نه چندان دور به کشور ترکیه سفر کرده اند ودیده اند که مردم آن کشوردر 30 سال پیش،چه وضعیتی داشتند.چه شد که درطی 30 سال تحولات چشمگیری درترکیه بوجود آمد.بدون شک مدیریت صحیح واستفاده ازظرفیت نیروی انسانی وسرمایه گذاری دولتی در پیشرفت صنعت پوشاک و نساجی آن کشور نقش اول را داشته است.


 

با این شرایط،آیا تولیدی های ایرانی مجال رقابت با ترکها راپیدا می کنند ؟

خوشبختانه تخصص،تجربه ومهارت نیروهای انسانی وتوانمندی تولیدی های کشورمان،درسطح خوبی قراردارد.امروزبسیاری از تولیدات شرکت های ایرانی به دیگر کشورها نیزصادر می شوند که البته تعداد این تولیدی های موفق زیاد نیست واز این لحاظ، ازکشورترکیه بسیارعقب ترهستیم.از لحاظ تجهیزات و امکانات پیشرفته روز دنیا نیزدر سطح پائینی قرارداریم . بسیاری از تولیدی های ما هنوز با وسایل و چرخ های 50 سال پیش کار می کنند و بدیهی است که کیفیت تولیداتشان  پایین باشد.اما این دلیل نمی شود که ازتوان بالای تولیدکنندگان هموطن خودمان چشم پوشی کنیم.هم اکنون  جوانان بااستعدادی درعرصه ی تولید پوشاک کارمی کنند که درصورت حمایت دولت و فراهم آوردن بسترمناسب برای فعالیت آنها، می توانند جایگاه ایران را دربین کشورهای صاحب نام تولید پوشاک بالا ببرند.از دیگر سو فراموش نکنیم که پتانسیل صنعت پوشاک در جهت اشتغالزایی بسیار بالاست و با سرمایه گذاری از این بخش مهم می توان برای بسیاری ازهم وطنان، فرصت شغلی ایجاد کرد.


 

آقای فرهادی،به توانمندی واستعداد جوانان ایرانی اشاره کردید.ممکن است نظرخود را دراین رابطه بیشترتوضیح دهید؟

ببینید،موضوع تولید یا طراحی پوشاک ،فرآیند پیچیده ای مانند نیروگاه هسته ای نیست.متخصصان جوان کشورمان از عهده آن مسئله بزرگ برآمدند. تولید پوشاک که دربرابرساخت نیروگاه هسته ای ،اصلا مسئله نیست.اما همین کارتولید پوشاک هم ریزه کاری های خاص خودش را دارد که نادیده گرفتن ویا بی اهمیت دانستن آنها،به مرورزمان کشوررا دچارمشکل می کند.امروزموضوع قاچاق پوشاک ،واردات بی رویه ی پوشاک چینی،واردات پوشاک دسته دوم و مستعمل ازکشورهای اروپایی به ایران و ترویج فرهنگ مبتذل گروه های موسیقی اروپایی ازطریق این کالای مهم دربین جوامع مختلف ازجمله ایران ،به یک بحث جدی ازسوی کارشناسان اجتماعی تبدیل شده است.باید بدانیم که نوع پوشش هرملتی،ازفرهنگ،مذهب وشرایط جغرافیایی برآمده است.کشوری که پیشینه ی تاریخی با ارزشی داردو فرهنگ وتمدن آن ،برای بسیاری ازمردم جهان قابل احترام است،نبایددررابطه با پوشاک دچارمسئله شود.زیبنده جوان ایرانی نیست که مبلغ یک گروه موسیقی بی هویت باشد.این موضوع نه تنها درکشورما ،بلکه دردیگرکشورها نیز،مورد توجه کارشناسان وصاحب نظران قرار می گیرد. ما نیز بایدتوجه بیشتری به این مسئله داشته باشیم.نیروی کارداریم .پژوهشگروعلاقمند و دلسوخته ی این کارهم فراوان داریم.بازار بزرگی هم پیش روی ما قراردارد.اما در بخش نظارتی ،کنترل وبه طورکلی مدیریتی این بخش،نواقصی وجود دارد که باید آن نواقص رابرطرف کنیم .


 

چه پیشنهادی برای حل نواقص دارید؟

من فکرمی کنم که اگرتوان تولیدی های داخلی را بالا ببریم ، بسیاری ازمشکلات خودبه خود برطرف می شوند. برای این کارابتدا بایستی تولیدی های بزرگ و موفق شناسایی شده و کم و کاستی های آنها ازطریق اعطای وام های مناسب و کم بهره برطرف شود.زمینه ی تعامل وهمکاری طراحان پوشاک با تولیدی ها فراهم شود.نمایشگاه های مد و فروش ویژه درسراسرکشوربا همکاری اتحادیه های صنفی وتولیدی های برترمنطقه برگزارشود.و یک مرکز بزرگ مدیریتی برای کنترل این بازار گسترده ایجاد شود که بودجه ی کافی برای فعالیتهای تبلیغاتی وفرهنگی نیزدراختیارداشته باشد.

 

به نظرخودتان،دراین حرفه یک فرد موفق هستید؟

من برای رسیدن به اهدافم،خیلی تلاش کرده ام وبه موفقیت هایی هم رسیده ام.امافکرمی کنم که محدودیتی برای پیشرفت انسان درکارهایش وجود ندارد.شما هرچه قدرکه تلاش کنید به همان اندازه هم نتیجه اش را می بیند.البته میزان سرمایه،تجربه وتوانایی افراد نیزباهمدیگرمتفاوت است.درهمین حرفه ی تولید پوشاک،شرکتهای بسیارموفق تر از آلتینای مشغول به کارهستند که به دلیل برخورداری ازامکانات بیشتر، موفق تر از دیگران عمل کرده وطبیعی است که فروش بیشتری نسبت به دیگرتولیدی ها داشته باشند.گروه تولیدی آلتینای به نسبت سرمایه و تلاشی که کرده ،موفق بوده است.

 

 

آقای فرهادی چه عواملی را درپیشرفت کارتان موثرمی دانید؟

عوامل بسیاری دررسیدن انسانها به موفقیت مهم وکلیدی هستند.تلاش،پشتکار،کسب تجربه،صبر،امیدو...این واژه ها باید همواره مد نظربوده ومفهوم واقعی آنها برای شخصی که جویای موفقیت است ،لمس شود.به عقیده بنده ، یک تولید کننده پوشاک،یا یک دانشجو و یا یک کارگر تراشکار تا زمانی که مفهوم تجربه وتلاش را درک نکرده باشد،لذت رسیدن به موفقیت راهم احساس نخواهد کرد.نکته دیگر اینکه هیچ موفقیتی بدون زحمت به دست نمی آید.تمام انسانهای موفق با زحمت وتلاش وتحمل سختیها به جایی رسیده اند.کسی که بدون تلاش وزحمت خودش به موقعیتی رسیده باشد،هیچگاه قدر آن را نمی داند و حتی ممکن است با ندانم کاری ،موجبات ضرر و نابودی خودش را رقم بزند.دوستان جوانتر روی این مسائل با دقت بیشتری فکرکنند.اگرفکرمی کنیدکه می شود یک شبه ثروتمند شد،سخت در اشتباهید.من این نکات را با تمام وجودم احساس کرده ام .بارها اتفاق افتاده که برای طراحی کت وشلوار یا یک دست لباس مجلسی ،چند روزکارکرده ایم.تاپاسی ازشب بیدارمانده ایم تابه نتیجه مورد نظرمان برسیم.بسیاراتفاق افتاده که گرفتار مشکلات مالی وتسویه حساب باهمکاران شده ایم،اما با صبروحوصله والبته با زحمت فراوان ،مسئله را حل کرده ایم.پیدا کردن مهارت درهرحرفه ای به تمرین، تمرین،وتمرین نیاز دارد.

 

 

آلتینای چه اهدافی را دنبال می کند؟

با توکل به خداوند وبا هدف خدمت به هم وطنان شریف ایرانی و معطوف کردن نگاه آنها به پوشاک ایرانی و با انگیزه ی ترویج فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، اسلامی ، به راهمان ادامه می دهیم .و اطمینان داریم که با این نیت پاک و مقدس از کنار تمامی مشکلات عبور خواهیم کرد.

 

 

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.