کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

راز ثروتمند‌شدن لاک‌پشتی! به خودتان مالیات بپردازید


راز ثروتمند‌شدن لاک‌پشتی! به خودتان مالیات بپردازید.

بر خلاف آنچه اکثر مردم فکر می‌کنند، راز ثروتمند شدن، پول‌درآوردن بیشتر نیست. همه فکر می‌کنند اگر شغل جدیدی پیدا کنند و یا افزایش حقوق بگیرند، به توانمندی بیشتری می‌رسند. اما وقتی شغل جدید می‌گیرند یا حقوقشان افزایش پیدا میکند، متوجه می‌شوند که در ثروت خالص آنها هیچ تغییری ایجاد نشده‌است. دلیل آن چیست؟  

 واقعیت این است که در بین عموم مردم جامعه، معمولاً هر چه درآمد افزایش می‌یابد، به همان نسبت، بیشتر خرج می‌کنند. به طور مثال شخص ماه پیش ۳ میلیون تومان درآمد داشته و ۳ میلیون تومان هم هزینه کرده‌است و در ماه جدید ۳٫۵ میلیون تومان درآمد داشته و ۳٫۵ میلیون تومان هم هزینه کرده است. یا اتفاقمعمول دیگر اینکه پولی را که آخر ماه از درآمد باقی می‌ماند، پس‌انداز می‌کنیم تا به یک مبلغ چشم‌گیری برسد، آنگاه وسایل منزل از قبیل تلویزیون و فرش و مبل و … را تعویض می‌کنیم! بدیهی است با این نوع از خرج‌کرد پول، در مسیر افزایش ثروت قرار نمی‌گیریم.

 

تجربه ثابت کرده است، خانواده‌ها معمولاً توقعی که از سطح آسایش خود دارند، ۱۰ الی ۲۰ درصد بیشتر از درآمدی است که به دست می‌آورند. توقع سطح آسایشی بالاتر از درآمد، عامل اصلی کسری بودجه است. کسری بودجه به معنای این است که درآمد شما کمتر از هزینه‌هایتان باشد و در انتهای دوره‌ی ماهیانه یا سالیانه مجبور به قرض گرفتن از بقیه شوید. همچنین کسری بودجه در بلندمدت مانع از افزایش ثروت خالص شما و پیشرفت مالی در زندگی می‌گردد. در مقابل کسری بودجه، مازاد بودجه وجود دارد و به معنای این است که درآمد ماهیانه شما بیشتر از هزینه‌هایتان باشد تا بتوانید از آن پول باقی مانده در راستای افزایش ثروت استفاده کنید. معمولاً در زندگی اکثر خانواده‌های ایرانی، به دلیل عدم مدیریت هزینه‌ها، در انتهای ماه پولی باقی نمی‌ماند. لذا راه حل آن چیست؟ چطور می‌توان از حالت کسری بودجه به حالت مازاد بودجه درآمد؟

به خودتان مالیات بپردازید

یکی از ساده‌ترین راه‌های مازاد بودجه و در نتیجه افزایش ثروت این است که ابتدا به خودتان مالیات بپردازید. به طور مثال اگر درآمد ماهیانه شما ۳ میلیون تومان است، می‌توانید اول ماه، مقداری از آن را به عنوان مالیات پرداختی به خود، از حساب خرج‌کرد جدا نمائید و با مابقی آن زندگی کنید، یا اگر مابقی آن کفاف یک زندگی را نمی‌کند، خود را مجبور به فعالیت بیشتر کنید تا بتوانید از پس هزینه‌ها برآیید اما به هیچ وجه به مالیات پرداختی به خود دست نزنید! در مباحث برنامه‌ریزی بازنشستگی، حداقل عدد ۱۰% درآمد پیشنهاد می‌گردد. یک فرد به طور طبیعی روزی ۸ ساعت، ۴۸۰ دقیقه کار می‌کند. ۱۰ درصد از درآمد شما معادل روزی ۴۸ دقیقه کار می‌شود. آیا صرف ۴۸ دقیقه از روز برای پیشرفت مالی و بهبود وضعیت زندگی مبلغ زیادی است؟ در پرداخت ماهیانه به خود، حتی اگر فقیر و با درآمد کم هستید یک درصد از درآمد را به خود بپردازید ولی حتماً این کار را بکنید.

حال با پولی که ماهیانه به خود می‌پردازیم چه کاری انجام دهیم؟ آن را پس‌انداز کنیم یا با آن پول سرمایه‌گذاری کنیم؟

پس‌انداز پول در دنیای مالی کنونی که تورم و ارزش زمانی پول حرف اول را می‌زند، اصلاً گزینه خوبی محسوب نمی‌شود. به طور مثال شما ماهی ۲۰۰ هزار تومان پس انداز می‌کنید و آن را در جایی سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. بعد از یک سال شما دو میلیون و چهارصد هزار تومان پس‌انداز نموده‌اید، حال اگر این اتفاق به مدت ۱۰ سال ادامه یابد، شما مبلغ ۲۴ میلیون تومان پس‌انداز کرده‌اید. اگر نرخ تورم سالیانه را ۱۸% بگیریم، مبلغ ۲۴ میلیون تومان پس‌انداز شما در ۱۰سال آینده، به اندازه ۵٫۵ میلیون تومان امروز ارزش دارد!

راه صحیح این است که با پول ذخیره شده سرمایه‌گذاری کنید. سرمایه‌گذاری به شما کمک می‌کند تا از پول خود سود کنید و همچنین در سرمایه‌گذاری مجدد، از اصل پول و سود آن سود کنید و همین روند ادامه می‌یابد تا با قدرت نرخ بهره مرکب بتوانید ثروت خود را به صورت نمایی افزایش دهید. اگر ماهی ۲۰۰ هزار تومان ذخیره شده را در یک سرمایه‌گذاری که سالیانه ۲۰% (کمتر از بانک) به شما سود دهد سرمایه‌گذاری کنید، بعد از ۱۰ سال پول شما به جای ۲۴ میلیون تومان، ۶۶ میلیون تومان می‌شود! راجع به نرخ بهره مرکب، به مقاله “قدرت بهره مرکب در افزایش ثروت” در همین وب‌سایت مراجعه کنید. بسته به میزان پول ذخیره شده، وضعیت اقتصاد، میزان ریسک‌پذیری شما و … می‌توان استراتژی سرمایه‌گذاری خود را چید. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که در زیر به یک دسته‌بندی کلی از این روش‌ها اشاره شده است.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران

  • بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری
  • بیمه‌عمر و سرمایه‌گذاری
  • اوراق مشارکت
  • بورس اوراق بهادار
  • بازار ارز
  • بازار سکه و طلا
  • بازار مسکن

نظرات 2 + ارسال نظر
پیمان جمعه 14 آذر 1393 ساعت 13:37 http://ghalebsky.ir

http://www.ghalebsky.ir

بهترین قالبهای بلاگ اسکای

حتما بهم سر بزن چیزای خوبی دارم

با تشکر

بازار الکترونیکی جمعه 14 آذر 1393 ساعت 13:14 http://e-bazar.blogsky.com

سلام و خسته نباشید
حضور شما در وبلاگمان را افتخار خود میدانیم
منتظر حضورتان هستیم

سلام با تشکر با کمال میل

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.