کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

دانش آموز کارآفرین

با کارآفرینان هنرستان کار و دانش شهید صالحیار آشنا شویم .

لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید.

- اینجانب سمیه نیک پور فارغ التحصیل رشته نقاشی هنرستان کار و دانش شهید علیرضا صالحیار می باشم.

- اینجانب فاطمه عبدلی فارغ التحصیل رشته نقاشی هنرستان کار و دانش شهید صالحیار می باشم.

چه عواملی باعث گرایش شما به رشته کار و دانش بوده است؟ 

 

خانم نیک پور: از آن جهت که یکی از هدف های من این بود که در رشته نقاشی به مهارت کافی برسم , از روی علاقه , استعداد و توانایی که داشتم این رشته را انتخاب نمودم و اکنون خوشحال هستم که ثمره تلاش های خود را می بینم .

به نظر من انسان از طریق نقاشی و طراحی می تواند عواطف، احساسات و نیازهای خود را بیان کند. اگر در مسیر علاقه و توانایی خود گام برداریم, برای خدمت به جامعه نیز می توانیم بیشتر مفید واقع شویم و امیدوارم توانسته باشم با انتخاب درست خود فردی مفید برای جامعه امروز خود باشم.

خانم عبدلی: انسان ذاتاً به سمت تکامل در حرکت است و جهت پاسخ به این نیاز باید تلاش هایی را بنماید. در این به مسیر به سمت علایق و توانایی های خود گام برمی دارد. لذا اینجانب با توجه به علاقه زیادی که نسبت به نقاشی داشتم این رشته را انتخاب نمودم.

لطفاً تعریف مختصری از کارآفرین و کارآفرینی بیان نمائید؟

خانم نیک پور : کارآفرین کسی است که فکر و طرح نو و جدیدی را برای ایجاد کسب و کار داشته باشد و بتواند آن ایده خود را به صورت محصول تبدیل کند و به بازار عرضه نماید.

خانم عبدلی:کار آفرینی یعنی ایجاد شغل و کسب و کار با ایده های جدید و کار آفرین هم فردی است که به این کار اقدام می کند.

به نظر شما چه تفاوتی میان فارغ التحصیلان رشته های نظری و کار و دانش است؟

خانم عبدلی: هر رشته برای فردی که انتخاب می کند حائز اهمیت است و می تواند مفید باشد. اما آنچه باید باشد آن است که انتخاب درست صورت بگیرد. به نظر من رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش تلفیقی از دانش نظری و عملی است و به دلیل فعالیت های کارگاهی و عملی برای دانش آموز جذاب تر است. هر چند تمامی رشته ها دارای فعالیت های عملی خاص خود می باشد ولی وجه تمایز این رشته با سایر رشته ها را می توان در فعالیت های عملی بیشتر این رشته دانست. از همه مهم تراینکه این رشته می تواند کارآفرین هم باشد و فرد را به لحاظ اقتصادی به خود متکی نماید. البته در صورتی که خلاقیت در کارهای فرد وجود داشته باشد.

خانم نیک پور: در ادامه صحبت دوستم اضافه می کنم که رشته نقاشی و دیگر رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای آینده خوبی دارند و باعث رشد اقتصادی می شوند , در صورتی که تضمینی برای کار و سرگرم شدن پس از فارغ التحصیلی از رشته های نظری وجود ندارد و به خود شخص بستگی دارد.

دانش آموزان رشته کار و دانش در آینده می توانند به عنوان کارآفرین فعالیت نمایند چرا که نیاز امروز جامعه ما بیشتر در کارآفرینی احساس می شود.

با توجه به اینکه از اهداف مهم کارآفرینی توسعه فرهنگ کارآفرینی در کشور، تقویت روحیه ابتکار در جوانان و در مواردی از این قبیل می باشد شما چه فعالیتی را جهت تحقق بخشیدن به اهداف کارآفرینی انجام داده اید؟

خانم نیک پور: بعد از فارغ التحصیل شدن نتوانستم در کنکور موفق شوم اما نگرانی از بیکار شدن نداشتم. برای اینکه رشته ای که در گذشته با علاقه انتخاب کردم, همراه من بوده است و آینده من را تضمین کرده است. تصمیم گرفتم با دوستانی که با هم بودیم یک گروه تشکیل دهیم و کارگاهی از کارهایمان ایجاد کنیم. به نظر من ایجاد نمایشگاه و معرفی نمونه فعالیت هایمان می تواند گام کوچکی در زمینه تحقق بخشیدن به اهداف فوق الذکر باشد.

خانم عبدلی: من هم با دوست خوبم خانم نیک پور در گروه کوچک کارآفرینی همکاری می کنم. هم چنین هم جهت با رشته تحصیلی و مهارتی خود فعالیت می نمایم.

آیا در زمینه اشتغال خود تاکنون فعالیتی انجام داده اید؟ در این راه چه کسانی با شما همکاری نموده اند؟

خانم نیک پور: در زمینه اشتغال برای خود با کمک خانم اکرم ایمانیان مدیر محترم هنرستان شهید صالحیار ,فعالیت هایی در زمینه نقاشی دیواری در چند آموزشگاه از جمله هنرستان خودمان - شهید صالحیار- دبیرستان سمیه , دبستان آسیه کاشان و ... انجام داده ایم. هم چنین کارهایی نظیر تابلونویسی , خوشنویسی , معرق کاری برای افراد دیگر نیز انجام داده ایم.

به نظر شما پژوهش سرای دانش آموزی چگونه می تواند یاری گر شما باشد؟

خانم نیک پور: به نظر من تأسیس پژوهش سرا نقطه عطفی است جهت شناسایی, حمایت از دانش آموزان خلاقی که می توانند با ارائه طرح ها و ایده های نو برای جامعه خود مفید باشند. این مرکز باید با تمام توان خود همانند سال جاری و سال قبل برای فعالیت های دانش آموزی گام بردارد.

خانم عبدلی: به نظر من پژوهش سرا می تواند برای دانش آموزان کارآفرین پشتیبان خوبی باشد. مثلاً آنها را شناسایی کند, به مؤسسات خصوصی معرفی نماید و نمایشگاهی برای کسانی که کارهای نو دارند, ایجاد نماید تا سایر دانش آموزان نیز از کارهای آنها مطلع شوند و این کار انگیزه دیگر کارآفرینان را برای ادامه فعالیت های خود امیدوارتر می نماید.

در پایان اگر سخن خاصی دارید , بفرمائید.

خانم عبدلی: ابتدا از مسئول محترم پژوهش سرای دانش آموزی دکتر عظیمی تقدیر و تشکر می نمائیم که با همکاری با مدیر هنرستان زمینه معرفی ما را فراهم آوردند و خوشحالیم از این که مرکزی به نام پژوهش سرا در شهرمان ایجاد شده تا دانش آموزان خلاق بتوانند در این مرکز فعالیت نمایند. شاید مدت هاست که ما دنبال مکانی برای ارائه فعالیت هایمان به جامعه بوده ایم , ولی موفق نشدیم.

امیدواریم با همکاری مسئولین محترم آموزش و پرورش و پژوهش سرای دانش آموزی بتوانیم در محل پژوهش سرا , نمونه کارهای عملی خود را در معرض دید دانش آموزان قرار دهیم تا همگان باور کنند که رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش می توانند کمک بسیاری به جامعه بنمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.