کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

دانش آموز کارآفرین

معصومه شاه قاسمی - سال سوم از خراسان رضوی

موضوع: چاپ سیلک

مقدمه
انسان نخستین نیز برای جاودانه ماندن یادمان ها خاطرات خود را با علائم و نشانه ها ثبت می کردند که به عنوان مبدأ تاریخ و یکی از مهمترین دستاوردهای بشریت شد . با افزایش جمعیت و توسعه دانش این دست نوشته ها کارایی خود را از دست دادند و آنان در صدد یافتن راهی بر آمدند که اطلاعات سریعتر در دسترس همگان قرار گیرد. مطالعات تاریخی نشان می دهد که نخستین کوشش انسان در این راه حکاکی روی لوح های گلی بود .آثار این نوشته ها در شهرهای باستانی چون سومر, کلر, آشور, ایلام و همچنین تخت جمشید به دست آمده است . کوشش بعدی انسان در راه چاپ حک کلمات روی قطعات چوب و سپس سفال بود.  
بی شک تمدن های باستانی مشرق زمین تلاش عظیمی در راه تکثیر بر کار بستند و تجربیات فراوانی اندوختند . پیدایش فنون جدید چاپ در اروپا همزمان با رنساس فرهنگی و اقتصادی بود . ابتدا چاپ از طریق صفحات حکاکی شده انجام پذیرفت و سر انجام به دلیل مسائل و مشکلاتی که وجود داشت نتوانست پیشرفت چندانی کند .
چاپ در سالهای نخستین به عنوان یک عنصر فرهنگی شناخته شد اما با رونق تجارت و اقتصاد چاپ از یک کالا صرفاً فرهنگی بر درآمد و تمامی محصولات صنعتی و تجاری بدون استثنا از آن بهره گرفتند .

توصیف پروژه
سیلک اسکرین یکی از ساده ترین روش های چاپ است . با این روش تقریباًَ می توان هر چیز را چاپ کرد و این کاری است که شاید از عهده سایر روشهای چاپ به راحتی نیاید .
سفارشاتی را که با این دستگاه به چاپ می رسانیم معمولاً از میان سفارشاتی که تیتراژ انتخاب می کنیم است. سفارشاتی از قبیل پوستر , کارت های اتومبیل, تابلوهای فهرست قیمت,چاپ روی پرچم,روسری, بطری شیشه ای,ظروف فلزی و غیره تقریباً از سفارشات انحصاری دستگاه سیلک اسکرین است .
در مطالعه سیر تکامل چاپ سیلک اسکرین باید به این نکته توجه داشت که این روش از سالیان پیش به صورت اشنیل کامل متداوی بوده است حتی گفته اند که انسان نخستین با این هنر از راه آغشته کردن دستان خود از رنگ گیاهی و عبور این رنگ از میان انگشتان او روی سطح هموار زرین آشنا بوده است .
آنان با مشاهده باقیمانده برگهایی که توسط حشرات خورده شده بود ارتباط میان سطوح باز و بسته را یافت .همچنین بومیان جزیره نیجی با برش برگ درختان موز و استفاده از رنگ های گیاهی و عبور این رنگها از برگ های بریده شده طرح های زیبا و رنگینی روی پارچه های محلی خود ایجاد می کنند .
تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این فن در مشرق زمین پا به عرصه وجود نهاد و به یاری جهانگردان به کشورها و قاره های دیگر منتقل شده است . آسیای شرقی را می توان مهد پیدایش هنر و صنعت سیلک اسکرین نامید . ابداع چاپ سیلک اسکرین را نمی توان به یک نسبت داد ولی چیزی که سلم است استفاده از فر میم و کشیدن توری به روی آن و درست کردن شابلون (استنسیل بدون پل ارتباط ) به صورت امروزی استفاده می شود .چاپ سیلک اسکرین فرا گرد پیشرفته تری از چاپ با اسنتیل دارد که در قرن کنونی باب شده

برآورد تجهیزات و هزینه آن و برآورد مواد مصرفی و هزینه آن
بدلیل اینکه کار ما احتیاجی به دستگاه های اتوماتیک ندارد لزوم به خرید آنها نداریم فقط چند مورد وسایلی که ما نیاز داریم و با آن کار می کنیم لازم به خرید است .
وسایل مورد نیاز عبارتند از :
1)میز کار که اندازه آن 10 متری کافی است و قیمت آن 3000000 ریال است .
2) شابلون با توری های مخصوص این کار که قیمت هر کدام آن اندازه بزرگ یک متری که برروی روسری یا پارچه ها استفاده می شود 500000 ریال و اندازه های کوچک روی کارتن های ماشین ها و وسایل دیگر از 100000 ریال به بالا تهیه می شود .
3)وسیله اصلی این کار رنگ است که سبکی قیمت آن به کیفیت آن مربوط می شود و رنگ های انتخابی که معمولی ترین قیمت آن کیلویی 15000 ریال می باشد.
4)مایعی دیگر است که بخاطر چسبندگی روی پارچه یا وسیله ای که روی آن چاپ سیلک می خورد لازم است به رنگ اضافه کنیم تا کیفیت مطلوب داشته باشد و قیمت آن معادل کیلویی 12000 ریال است .
5)هزینه پارچه : مقدار مصرف 5000 متر به مبلغ 3250000 ریال
6) هزینه پلاستیک 1000 متر به مبلغ 30000000 ریال
7) هزینه روسری 8000 عدد به مبلغ 5200000 ریال

شرح وسایلکشور سازندهتعدادقیمت واحد(ریال)قیمت کل(ریال)
شابلونایران20 عدد50000010000000
کاردک ایران3 عدد 2000060000 
میز کار ایران1 عدد 300000300000

روش چاپ سیلک اسکرین
در چاپ سیلک اسکرین استنسیل تصویر مورد نظر را ببرید و به وسیله الیاف توری کشیده شده روی یک فریم یا زوایای قائم که جنس آن از چوب یا فلز است قرار می گیرد . در جریان چاپ مرکب مصرفی به وسیله یک کارد که دارای لبه پلاستیکی به نام « اسکیوجی» است از بین سطوح باز استنسیل و توری روی سطح جاری شونده فشرده می شود. این روند در ماشین های دستی و نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تغییر نمی یابد.

شرایط فرهنگی
این هنر از دیر باز در جهان رونق یافته است و می توان نقش های گوناگون روی پارچه های مختلف تصویر های فرهنگی که مربوط به فرهنگ کشور ما می شوند در پارچه یا وسایل دیگر چاپ کرد و فرهنگ کشور را از این راه توسعه داد.

جدول تولید در سال

ردیفنام محصولواحد میزان تولید سالانه قیمت تمام شده قیمت فروش
1چاپ روی روسری1 عدد 432000 8500 10000 
2چاپ روی پلاستیک1 متر 25000 3900 4000 
3چاپ روی پارچه1 متر 432000 13500
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.