کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

کارآفرینان را دریابیم...

                               

        

شاخص کارآفرینی و توسعه جهانی، برخلاف شاخص های پیشین کارآفرینی تاکید بر کیفیت کارآفرینی در کشورهای مختلف دارد و نه کمیت کارآفرینان. این شاخص علاوه بر سنجش کمی میزان کارآفرینی در کشورهای جهان با توجه به معیارهایی همچون تعداد کسب و کارها در کشورها، معیارهای کیفی مثل تاثیرات محیطی برکارآفرینی، کارآیی کسب و کارها، آموزش و غیره را هم در سنجش خود از فضای کارآفرینی لحاظ می کند.   

برای مثال در معیارها و شاخص های قدیمی یکی از معیارهای به کار رفته نرخ خود اشتغالی و مالکیت کسب و کار است اما هر دوی این ها با افزایش توسعه یافتگی کشورها رو به کاهش می گذارند، در نتیجه هر چه کشورها توسعه یافته تر باشند با معیارهای قدیمی در جایگاه پایین تری در فهرست رتبه بندی شاخص کارآفرینی و توسعه جهانی قرار می گیرند.

از این رو شاخص کارآفرینی و توسعه جهانی معیاری مناسب برای تفسیر فضای کارآفرینی در اختیار کارشناسان قرار می دهد که متاسفانه نگاهی به جایگاه ایران در فهرست رتبه بندی کشورها بر اساس این شاخص از وضعیت نامطلوب کشورمان در مقایسه با کشورهای دیگر جهان خبر می دهد. ایران در این فهرست در جایگاه شصت و پنجم از میان هفتاد و یک کشور قرار گرفته است و پس از آن تنها کشورهای اکوادور، بولیوی، سوریه، گواتمالا، فیلیپین و اوگاندا قرار دارند. صدر فهرست شاخص کارآفرینی و توسعه جهانی را به ترتیب کشورهای دانمارک، کانادا، آمریکا، سوئد و نیوزلند به خود اختصاص داده اند.

بهترین رتبه را هم در میان کشورهای منطقه امارات متحده عربی از آن خود کرده است. فهرستی از شاخص هایی که شاخص کارآفرینی و توسعه جهانی را می سازند در جدول زیر آمده است.

شاخص های رفتاری کارآفرینی

حمایت فرهنگی

ارتباط فی ما بین

نترسیدن از شکست

مهارت های آغاز کسب و کار

درک فرصت ها

 

شاخص های فعالیت های کارآفرینی

رقابت

کیفیت منابع انسانی

بخش تکنولوژی

فرصت های آغاز کسب و کار

 

شاخص های شوق کارآفرینی

ظرفیت ریسک

جهانی سازی

رشد بالا

تکنولوژی های نوین

محصولات جدید

منبع: هفته نامه کسب و کار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.