مامان پز یکی از ایده های جالبی بود که وقتی مطرح شد، از همان ابتدا توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. این برنده سومین استارتاپ ویکند تهران، استارتاپی تحت وب است که هنوز در مراحل ابتدایی چرخه حیات خود است. با این حال؛ با تلاش و کوشش بسیار زیاد تیم اجرایی اش، توانسته است پس از حدود ۲ ماه، MVP خود را بسازد و تست کند و همچنین مشتریانی به خود جلب کند.
همانطور که از نامش پیداست، هدف «مامان پز» این است که به کمک اینترنت، میان تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کند و با قرار گرفتن در این میان، کسب درآمد کند. تولید کنندگان، افرادی (ترجیحا مامان هایی) هستند که در منزل می توانند غذای سالم و با کیفیت تهیه کنند. مصرف کنندگان هم کسانی که فرصت آشپزی ندارند و علاقه ای هم به فست فود و غذاهای تولید انبوه ندارند. برای بسیاری، غذای دست پخت مادر بهترین و خوشمزه ترین طعم را داشته است. انتخاب نام مامان پز، بسیار هوشمندانه است چرا که در ذهن شنونده، به صورت ناخودآگاه، میان خاطرات و طعم های خوشمزه ای که از غذاهای دست پخت مادرش به یاد دارد، پیوند احساسی ایجاد می کند.
نوآوری مامان پز، یک نوآوری در بازار است، تا نوآوری در فناوری. چرا که مواد اصلی لازم برای راه اندازی این کسب و کار که عبارتند از اینترنت، متقاضیان و عرضه کنندگان غذای خانگی، وجود داشته اند اما ایجاد ارتباط به کمک اینترنت بین این دو قشر، به این شکل، وجود نداشته است.
در ادامه توجه شما را به مصاحبه ی با یکی از بنیانگذاران استارتاپ و مدیر شبکه توزیع غذای مامان پز، خانم تبسم لطیفی، جلب می نمایم. نکات جالب وآموزنده ای در این گفتگو وجود دارد که می تواند برای هر کارآفرینی، بسیار مفید باشد.
- سلام من تبسم لطیفی هستم، در حال حاضر در یکی از شرکت های گروه مالی پاسارگاد در حوزه توسعه محصول جدید فعالیت میکنم. تحصیلاتم را در مقطع لیسانس رشته مهندسی برق و در مقطع فوق لیسانس رشته MBA هر دو در دانشگاه شریف به پایان رساندم. مامانپز اولین تجربه من است.
چه شد که به فکر کارآفرینی و به راه انداختن چنین کسب و کاری افتادید؟- همیشه دلم میخواسته کسب و کار خودم را داشته باشم، چون فکر میکنم در این حالت اثرگذاری ام بیشتر است. در واقع با کسب و کار جدید چیزی را خلق میکنیم که قبلا وجود نداشته، ولی تا زمانی که کارمند باشیم، همیشه دیگرانی هستند که اگر ما نباشیم وظیفه ما را شاید حتی خیلی بهتر از ما انجام بدهند.
آیا این کار را به صورت پاره وقت انجام می دهید یا تمام وقت؟- فعلا پاره وقت.
یکی از نیازمندی های موفقیت به عنوان کسی که یک کسب و کار نوپا را راه اندازی می کند، کار کردن تا دیر وقت و صرف ساعات طولانی و قربانی کردن خیلی از تفریحات و … است. آیا شما اینطور هستید؟- بله تا حدودی، در حال حاضر خیلی از امور زندگی شخصیام ناخودآگاه کنار گذاشته شده اند.
کار بر روی یک ایده و تلاش برای ساختن یک کسب و کار موفق از آن، پر است از سختی و دشواری. در این حالت، امیدواری و خوشبینی است که کارآفرین را سرپا نگه می دارد. چه اندازه به آینده خوشبین هستید؟- خیلی، به چند دلیل به آینده این کسب و کار خیلی امیدوارم. اول اینکه غذا نیاز اساسی مردم است، دوم اینکه هر روز افراد بیشتری به فکر سبک زندگی سالم و غذای سالم میافتند. سوم نفوذ اینترنت رو به افزایش است، چهارم کار ما نوعی شبکه اجتماعی است که در واقع استفاده از پتانسیلهای دو گروه مشتری برای رفع نیاز طرف مقابل است که تجربیات دیگران نشان داده، اگر درست اجرا شود موفق خواهد بود. مستقل از همه این دلایل حتی اگر شکست بخوریم، دوباره از در دیگری با ایده دیگری وارد می شویم.
آیا استارتاپ شما یک نفره است یا تیم دارید؟ اعضای تیمتان را معرفی کنید و تخصص هایشان را بیان کنید. اعضای تیم تا چه اندازه با هم هماهنگ و یکدل هستند؟- ما یک تیم ۴ نفره هستیم: مهدی مسکین که تخصصشان مدیریت و بازاریابی است و در حال حاضر مدیر محصول یکی از شرکتهای خدمات ارزش افزوده تلفن همراه هستند.
سروناز آرینفر که تخصصشان کارآفرینی است و مالک دو فروشگاه اینترنتی هستند. معین نیکخواه که تخصصشان فناوری اطلاعات است و در حال حاضر دانشجوی دوره لیسانس هستند. بله، اتفاقا علت انتخاب تیم همین هماهنگی بود، ما در مسایل مختلف با هم اختلاف نظر داریم اما با بحث و منطق به نتیجه میرسیم، ضمن اینکه وجه اشتراک اصلی اعضای تیم ما تلاش و جدیت در به ثمر رساندن این کسب و کار است.
- مشکل یا در واقع نیازی که ما احساس کردیم این بود که افراد شاغل وقت کافی برای غذا پختن ندارند، از طرفی در بسیاری از شرکتها تهیه ناهار به عهده شخص کارمند است. در چنین شرایطی کارمندان هر روز دغدغه تهیه غذا دارند، معمولا غذاهای رستوران تکراری و پرچرب است و طعمی متفاوت با طعم غذای خانگی دارد.
در حالیکه ما تعداد زیادی خانمهای خانهدار به دستپختهای خوب و وقت آزاد داریم، که مایلند درآمد شخصی هر چند کوچکی داشته باشند. ایده مامانپز نیاز این دو گروه را رفع میکند.
- ایده ما برای رفع نیاز دو گروه مخاطب طراحی شده و خلاقیت آن در استفاده از تامینکنندگان بسیار متعدد است. هر یک از تامینکنندگان تواناییها و قابلیتهای خود را دارد، ما بدون اینکه نیاز باشد این قابلیتها را وارد سازمان خود کنیم، میتوانیم در اختیار مشتری قرار دهیم. در واقع تنوع بسیار زیاد محصول ما به دلیل فراهم کردن بستری برای ظهور خلاقیت تامینکنندگان (مامانها) است. مامانپز نوعی نوآوری در بازار است.
مهمترین مشکلات و موانع سر راه ایده شما برای رسیدن به موفقیت کدامها هستند؟- کار ما عملیات بسیار پیچیدهای دارد به خصوص در بخش توزیع.
- مشتریان ما کاربران اینترنت ساکن تهران هستند. بنابراین کانال اینترنت بهترین راه است.
آیا بازار شما یک بازار محدود و اختصاصی (niche) است؟ یا یک بازار وسیع تر؟- بازار ما نه niche market است، نه mass market! تهرانیهایی که غذا سفارش میدهند و کاربر اینترنت هستند، مشتری ما هستند که بازار چندان کوچکی نیست.
چگونه می خواهید از ایده تان پول در بیاورید؟- تقسیم درآمد بین ما و مامانها!
در یک جمله بگویید، محصول ناشی از ایده شما چه کاری انجام می دهد و چه کسانی برای داشتن یا استفاده از آن پول خرج می کنند؟- غذای بسیار متنوع دستپخت آشپزهای متنوع، سالم، خانگی و با کیفیت را به دست مشتری میرساند. کسانی که از غذای حاضری و رستورانی خسته شدهاند و غذای خانگی در دسترسشان نیست.
مدل کسب درآمد شما چگونه است؟ آیا مقیاس پذیر و قابل رشد است؟- مدل درآمدی اصلی، تقسیم درآمد بین ما و تامینکنندگان به ازای هر فروش است. بله قابل رشد است ولی محدود. با توجه به اینکه این کسب و کار، اینترنتی صرف نیست و کار عملیاتی سنگینی دارد، سرعت رشد آن پایینتر از کسب و کارهای اینترنتی خواهد بود و نهایتا برای توسعه به سایر شهرها میتوان از روشهای واگذاری نمایندگی و … استفاده کرد.
- بله، چیزی که ما ارایه میدهیم –تنوع هر روز یک دستپخت خانگی– را هیچکدام از رقبای ما ندارند. به نوعی می توان گفت اصلا رقیبی نداریم که غذای خانگی دستپخت مامانهای مختلف را به مشتری ارایه دهد.
چه پارامترهایی برای سنجش موفقیت در نظر گرفته اید؟ موفقیت در کسب وکار شما چه شکلی است؟-
افزایش فروش روزانه! وقتی بتوانیم روزی ۵۰۰ تا غذا به مشتری تحویل بدهیم، مطمئن میشویم که میتوانیم موفق شویم.
- کسانی که هر روز غذا سفارش میدهند و دایما رستوران عوض میکنند و از کیفیت هیچ کدام راضی نیستند.
- ۶ ماه
- بیشترین هزینه های شما در حال حاضر چه هستند؟- هزینه های جاری: بسته بندی و ارسال!
- با توجه به اینکه ما یک استارتاپ اینترنتی هستیم، کار را بدون سرمایهگذاری شروع کردهایم، اما بدیهی است که در آینده نیاز به تزریق سرمایه خواهیم داشت.
تا کنون آیا توانسته اید سرمایه ای از دیگران جذب کنید؟ دوستان؟ آشنایان؟ پدرو مادر؟ اقوام؟ یا انجل ها؟ شرکت های سرمایه گذاری VC چطور؟ چه زمانی؟ چند بار؟- خیر برای جذب سرمایه اقدام نکردیم چون هنوز زود است.
آیا از بانک هم وام گرفته اید؟- خیر وام دریافت نکردیم.
- خیر، محصول فعلی ما نسخه اولیه است و با هدف تست چرخه محصول طراحی شده و در حال حاضر تنها در یک منطقه و به تعداد محدودی مشتری سرویسدهی میکنیم. قصد داریم پس از پایان ماه رمضان بهطور رسمی وارد بازار شویم.
- فکر می کنید چقدر طول خواهید کشید تا محصول نهایی ارائه شود؟- انشالله در پایان ماه رمضان محصول نهایی ما آماده میشود، البته ما امکانات متعددی برای سرویس خود در نظر گرفته ایم که به عنوان خدمات ارزش افزوده و به تدریج اضافه میشوند.
- محصول ما لوکس نیست، ولی با محصولات موجود در بازار متمایز است چون غذای خانگی است و در خانه با حجم کم و طبیعتا مواد اولیه گرانقیمتتر پخته میشود.
- با تشکر مجدد از حضور شما در این گفتگو و آرزوی موفقیت روز افزون شما و مامان پز.- تشکر از شما بابت دعوت به مصاحبه