کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی

وبلاگ گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد کارآفرینی پردیس دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1392

۱۵ ویژگی کارآفرینانی که شکست می‌خورند


منبع  مقاله: نشریه بیزنس اینسایدر

مهم نیست که دید بسیار خوب و عشق‌ و علاقه خیلی زیادی به کارتان داشته باشید، چند عادت بد می‌توانند کسب‌وکاری با آینده خوب را نابود کنند.

کلی کلارک (Clay Clark)، مدیر عامل منابع کسب‌وکار‌های کوچک - ترایو ۱۵ (Thrive15) – به کارآفرینان بسیاری در طول سال‌ها مشاوره ارائه داده است، و بعد از صدها مشتری و تجارب شخصی خودش، متوجه چند ویژگی شده است که در کارآفرینانی که شکست می‌خورند،  تکرار می‌شود.

او  به نشریه بیزنس اینسایدر (Business Insider)‌ می‌گوید که «معمولا دو یا سه ویژگی ‌است که باعث می‌شود شکست‌ بخوریم.»

او در کتاب خود با نام «موفق شدن: چطور کنترل سرنوشت خود را به دست بگیرید و به فراتر از گذران‌زندگی دست بیابید... اکنون!» لیستی از ۱۵ ویژگی مشترک کارآفرینانی می‌دهد که نهایتا با شکست مواجه می‌شوند. ما اینها را در زیر خلاصه کرده‌ایم.
  

 

۱-  بهانه می‌آورند
کلارک می‌گوید بیشترین بهانه‌ای که از طرف مراجعینش که به هدف خود نرسیده‌اند می‌شنود این است که وقت کم آوردند. این بهانه او را بی‌نهایت عصبانی می‌کند. ست گوردین (Seth Godin)، به عنوان یکی مجرب‌ترین کسانی که در این زمینه کار می‌کنند می‌گوید «وقت نداشتم» در واقع به این معنی‌ است که وظیفه و یا کار پیشرویمان «آنقدر اهمیت نداشت، سرگرم‌کننده، سودآور و یا به اندازه کافی ضروری نبود تا باعث شود در بین کارها اولویت داشته باشد.»

۲- دیگران یا نیروهای بیرونی را مقصر می‌دانند
کلارک می‌گوید «کارآفرینانی که وضعیت اقتصاد، طوری که بزرگ شده‌اند، آب‌وهوا، مشتریان، کارمندان، رئیس‌جمهور کنونی، و یا هر چیزی غیر از خودشان را مقصر می‌دانند، هرگز موفق نخواهند شد.»

۳- صادق نیستند
کلک زدن به کارمندان در مورد دستمزدشان و یا دروغ گفتن به مشتریان مثال‌های واضحی از عدم صداقت خطرناک می‌باشند، اما کلارک به این هم اشاره می‌کند که به دروغ کارمندان را تشویق کردن به جای انتقاد صریح هم به همان اندازه می‌تواند بد باشد.

۴- تنبل هستند
کلارک می‌نویسد که «شما به من یک کارآفرنینی را نشان دهید که سر کار می‌خوابد،  دیر سر کار حاضر می‌شود، مطالعه نمی‌کند، و سخت‌کار کردن را هم دوست ندارد، اینها نشانه این است که این کارآفرین شکست خواهد خورد.»

۵-  باور دارند که همه چیز را می‌دانند
اعتماد به نفس یکی از ویژگی‌های لازم برای کسی‌ است که می‌خواهد یک کسب‌وکار راه‌اندازی کند، اما این اعتماد به نفس نیاز به حدودی نیز دارد. کلارک می‌گوید مالکان کسب‌وکار معمولا اینقدر مغرورند که حاضر نیستند بپذیرند که برخی مسائل در مورد مدیریت شرکت خود را نمی‌دانند.

۶- در تصمیم‌گیری مردد هستند
قبل از اتخاذ تصمیم‌های مهم، گردآوردن همه اطلاعات مهم الزامی‌ است، اما زمان بیش‌ از حد صرف کردن برای اینکه به یک موضوع خیلی فکر کنیم همه چیز را کند می‌کند و باعث اتلاف پول می‌شود. ژنرال جورج پتون (Gen. George S. Patton) گفته است: «نقشه خوبی که الان اجرا شود بهتر از یک برنامه بی‌نقص است که هفته آینده اجرا شود.»

۷-  جهت شفافی برای مسیر شرکت تعیین نکرده‌اند
کلارک می‌گوید، «هیچ آدم عاقلی دنبال کارآفرینی که نتواند با شفافیت توضیح دهد که مسیرش کجاست نمی‌رود، اما بیشتر کارآفرینانی که من ملاقات می‌کنم نمی‌‌توانند به وضوح به من بگویند که اهدافشان برای همین امسال چیست.» برای جذب بهترین نیروی کار، یک کارآفرین باید دیدگاه ملموسی در مورد کسب‌وکارش داشته باشد.

۸-  آنها نمی‌پذیرند که وظایف را به دیگران هم واگذار کنند

کارآفرینانی خودپسند و یا گمراه هستند، احساس می‌کنند که باید کوچک‌ترین جنبه‌های کسب‌وکارشان را هم خودشان مدیریت کنند. اما هیچ‌کس در همه کار خبره نیست و مدیران باید بر روی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسائل کسب‌وکارشان تمرکز کنند، نه اینکه جزئیات صفحه اول وب‌سایتشان را هم ‌خوشان تنظیم کنند.

۹-  درگیر کاری هستند که قابلیت گسترش و افزایش کار را ندارد
کلارک یک زمانی مالک و مدیر یک شرکت پذیرایی بود که فقط شب‌ها و آخر هفته‌ها خدمات ارائه می‌داد. این بدان معنی بود که اغلب اوقات کارمندانش کار نمی‌کردند و وسائل و تجهزاتش هم در انبار بدون استفاده می‌ماند. او می‌گوید که لازم است که به این بیاندیشیم که وقتی منابع و استعداد‌های بیشتری قابل دسترسی است چطور می‌شود یک کسب‌وکار را گسترش داد.

۱۰-  قادر نیستند با برخوردهایی که هنگام کار پیش‌ می‌آید به درستی مواجه شوند.
کلارک می‌گوید، «کارمندان از من دزدی می‌کردند» و او با اینکه از ماجرای اختلاس آنها آگاه بود می‌ترسید با آنها مواجه شود. او می‌گوید، وقتی کارمندان احساس ضعف در مدیریت کنند از آن معمولا سوء استفاده می‌کنند.

۱۱- منظم نیستند
مدیریت یک کسب‌وکار همراه با جریان پایان‌ناپذیری از مسئولیت است، و کارآفرینان موفق همیشه در حال منظم کردن زندگی پر از مشغله‌شان با سیستمی هستند که برای آنها مناسب است، حالا اینکه یک اپ (app) باشد یا لیست روزانه.

۱۲-  کاری را انجام می‌دهند که اصلا امکان سودآوری ندارد
کلارک به یاد می‌آورد که با توجه به آمار و ارقام کسب‌وکار یکی از مراجعینش به این نتیجه رسید که او باید ۱۳۰۰ محصول را ظرف یک هفته به فروش برساند تا به سود‌دهی برسد، اما حداکثر ظرفیت تولید  او ۵۰۰ محصول در هفته بود. او می‌گوید که برخی مالکان کسب‌وکار حساب‌وکتاب نمی‌کنند و علیرغم اینکه شانسی برای پول درآوردن ندارند بر ادامه کار اصرار می‌کنند.

۱۳-  خدمات و یا محصولات خیلی بدی ارائه می‌دهند
کلارک یک بار به یکی از مراجعینش کمک کرد تا کسب‌وکار خود را تا حدی گسترش دهد که هر روز دفترش به طور مداوم تماس تلفنی دریافت می‌کرد. اما کسب‌وکارش موفق نشد برای اینکه نه تنها منشی‌اش دوره آموزشی خیلی ضعیفی را گذرانده بود، بلکه بعضی وقت‌ها اصلا پشت میزش حاضر نبود. همچنین خود او مشتریان را حداقل یک ساعت برای ملاقات با وقت قبلی منتظر می‌گذاشت، حتی آنهایی که سر وقت می‌آمدند.

۱۴-  آنها بازاریابان بدی هستند
کلارک می‌گوید، «اگر واقعا باور دارید که کسب‌وکارتان کار با ارزشی را به واسطه ارائه راه حل به مشتریان انجام می‌دهد، باید این راه حل‌ها را بلند بیان کنید.» از گسترش سایز کسب‌وکارتان برای برقراری روابط شخصی حضوری و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، و از اینکه برای به فروش رساندن محصول‌تان اصرار کنید، نترسید.

۱۵- معیار‌ها (متریک) را نادیده می‌گیرند
تقسیم‌بندی طرح یک کسب‌وکار پیچیده به لیستی شامل بخش‌هایی با معیارهای قابل اندازه‌گیری ساده و مدیریت این بخش‌ها به صورت روزانه و هفتگی الزامی‌ است. کلارک می‌گوید، «بر هر کاری که تمرکز کنید، گسترش می‌یابد.»


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.